Painting Baptism of Christ
Features
Artwork title: Il Battesimo di Cristo
Artistic school: Venetian-Cretan School
Age: 17th Century / 1601 - 1700
Subject: Sacred Subject
Artistic technique: Painting
Technical specification: Tempera on Board
Description : Il Battesimo di Cristo
Tempera on panel. Icon from the Venetian-Cretan School, 17th century. The Venetian-Cretan (or Creto-Venetian) School refers to an important school of painting, also known as the Post-Byzantine School, a movement that flourished on the island of Crete under the control of the Serenissima of Venice between 1204 and 1669. Thanks to the political situation, particularly after the fall of Constantinople, Crete became the principal center of Greek-inspired Christian art from the fifteenth to the seventeenth centuries. In this environment, a distinctive pictorial style developed, influenced by both Byzantine and Latin traditions and movements. In particular, given the significant demand for Byzantine icons in Europe, the island quickly became a center for the production of these artworks. This work depicts the Baptism of Christ in the Jordan River: Jesus in the center, standing in the river, is baptized by John the Baptist, while on the other bank two angels stand by, ready to offer Christ his robe. Above, the sky opens and the Holy Spirit descends. The panel has a central crack, requiring restoration. The work is presented in a late 19th-century gilded frame.
Product Condition:
The item is in good condition, with minor signs of wear. We try to present the item's actual condition as accurately as possible with the photos. If any details are unclear from the photos, the description will apply.
Frame Size (cm):
Height: 47
Width: 42
Depth: 5
Artwork dimensions (cm):
Height: 38
Width: 32
Additional Information
Artistic school: Venetian-Cretan School
Age: 17th Century / 1601 - 1700
17th Century / 1601 - 1700Subject: Sacred Subject
Artistic technique: Painting
La pittura è l'arte che consiste nell'applicare dei pigmenti a un supporto come la carta, la tela, la seta, la ceramica, il legno, il vetro o un muro. Essendo i pigmenti essenzialmente solidi, è necessario utilizzare un legante, che li porti a uno stadio liquido, più fluido o più denso, e un collante, che permetta l'adesione duratura al supporto. Chi dipinge è detto pittore o pittrice. Il risultato è un'immagine che, a seconda delle intenzioni dell'autore, esprime la sua percezione del mondo o una libera associazione di forme o un qualsiasi altro significato, a seconda della sua creatività, del suo gusto estetico e di quello della società di cui fa parte.Technical specification: Tempera on Board
Other customers have searched:
Se sei un appassionato d'arte, non perderti i nostri approfondimenti sul Blog Arte Di Mano in Mano e su FineArt by Di Mano in Mano - Arte:
Leggi di più
Ecco alcuni tra i principali articoli:Vedute
Falsi nell'arte antica
Un messaggio di fiducia per ripartire
La potenza espressiva dell'arte figurativa etiope
Breve Storia del Collezionismo
Giorgio Upiglio, maestro dei libri d'artista
Matthias Withoos detto "Calzetta bianca"
San Rocco pensaci tu - Classic Monday
Dai un'occhiata alle nostre rubriche di divulgazione sull'arte:
Epoche
Lavorazioni e tecniche
Mostre ed Eventi
Protagonisti
Se sei appassionato di pittura antica, con tutta probabilità gusterai le schede di questi stupendi quadri:
"Dio parla a Noè dopo il diluvio", Jacopo da Ponte, detto il Bassano, seconda metà XVI secolo
Crocifissione, maestro della misericordia dell'accademia, terzo quarto del XIV secolo
Erminia incontra i pastori, Camillo Gavassetti, Seconda metà anni Venti del XVII Secolo
Eroine dell'antichità, Francesco Conti, XVIII secolo
Hieronymus III Francken, La Negazione di Pietro, XVII secolo
Jefte e la figlia, Girolamo Forabosco e aiuti, XVII secolo
L'Accademia di Platone, piccolo arazzo, fine XVII - inizio XVIII secolo
Maddalena e San Giovanni Battista
Natura Morta, Bartolomeo Arbotori, XVIII secolo
Sacra Famiglia con San Giovannino, Bartolomeo Ramenghi, scuola di, prima metà XVI secolo
Testa Femminile, Andrea del Sarto, ambito di, post 1522
Uva, fichi, melagrana e pesche su un capitello - Maximilian Pfeiler, primo quarto XVIII secolo
Sapevi che l'arte può essere anche un ottimo investimento (e non solo per grandi portafogli)?
L'Arte tra Collezionismo e Investimento
FineArt: Arte come investimento